آیا قبل و یا بعد از انجام جراحی سرطان ریه نیاز به شیمی درمانی است؟

پاسخ به این سئوال به طور کلی و البته نه در همه بیماران مثبت است. برای پاسخ دقیق به این سؤال بایستی مطالب زیر را مطالعه نمایید.

۱- شیمی درمانی قبل از انجام عمل جراحی در چه مواردی انجام می‌شود؟

در برخی موارد لازم است که قبل از انجام عمل جراحی شیمی درمانی انجام شود. به عنوان یک قانون کلی اگر سرطان ریه در مراحل اولیه بوده و از نظر متخصص جراح قابل برداشتن با جراحی باشد بایستی عمل جراحی بدون انجام شیمی درمانی قبل از عمل انجام شود. 

اما در بعضی از بیماران تومور بسیار بزرگ بوده و یا به بافت‌های مهم مجاور تهاجم نموده است و لذا جراح بر اساس بررسی‌های انجام شده حدس می‌زند که امکان برداشت کامل تومور وجود نداشته و یا خطر بروز عوارض مهلک به دلیل تهاجم تومور به بافت‌های مهم اطراف بیش از حد معمول می‌باشد. در این گونه از موارد متخصص جراح از همکاران آنکولوژیست خود درخواست می‌نماید تا چند دوره کوتاه شیمی درمانی انجام دهند به این نیت که از حجم تومور کاسته شده و لذا امکان برداشت کامل تومور و یا برداشت بی‌خطر آن مهیا شود.  

از طرف دیگر در برخی از موارد ممکن است تومور به راحتی قابل برداشت باشد و جراح مشکلی از نظر برداشت تومور نداشته باشد ولی بررسی‌های انجام شده قبل از عمل حاکی از آن باشد که تومور به سطح وسیعی از غدد لنفاوی داخل قفسه سینه در همان نیم سینه‌ای که تومور در داخل آن قرار دارد گسترش یافته است. در این گونه از موارد نیز به نیت حصول نتیجه هر چه بهتر از انجام درمان جراحی، شیمی درمانی کوتاه مدت قبل از انجام عمل جراحی انجام خواهد شد. در هر دو حالت فوق تعداد دفعات شیمی درمانی قبل از عمل توسط متخصص آنکولوژیست مشخص خواهد شد. 

۲- شیمی درمانی بعد از عمل جراحی سرطان ریه در چه مواردی انجام می‌شود؟

در پاسخ به این سئوال باید به بیماران عزیز گفته شود که پاسخ قطعی این سئوال به نتیجه پاتولوژی بستگی خواهد داشت. 

به عنوان یک قانون کلی تنها بیمارانی نیاز به شیمی درمانی بعد از عمل ندارند که در مراحل بسیار اولیه سرطان ریه تشخیص داده شده و تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند. مراحل اولیه سرطان ریه یعنی اینکه در تصویر برداری قبل از عمل و یا در نتیجه پاتولوژی نهایی اندازه تومور  کوچک (کمتر از سه سانتی متر) بوده و همچنین در نتیجه پاتولوژی نهایی قید شده باشد که هیچیک از غدد لنفاوی برداشته شده در داخل قفسه سینه حاوی سلول سرطانی نمی‌باشند. اهمیت کار یک متخصص جراح قفسه سینه با تجربه در این قسمت از درمان جراحی سرطان ریه بارز می‌شود چرا که برداشت هرچه بیشتر غدد لنفاوی اطراف تومور در تعیین پیش‌آگهی و همچنین در برنامه ریزی درمان‌های بعد از عمل بسیار حائز اهمیت می‌باشد. 

اما در تمامی سایر موارد سرطان ریه که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، یعنی مواردی که تومور برزگتر بوده و یا وجود سلول‌های سرطانی درون غدد لنفاوی داخل قفسه سینه و یا در بافت‌های اطراف برداشته شده حین جراحی گزارش می‌شود، انجام شیمی درمانی بعد از عمل جراحی الزامی است. میزان تعداد جلسات شیمی درمانی را متخصص آنکولوژیست مشخص خواهد نمود.

نظرات این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.